Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia (USZJK) funkcjonuje na zasadach określonych w:
- Zarządzeniu Nr 36/2012 Rektora AWF z dnia 23 lipca 2012 roku w sprawie wprowadzenia w życie „Regulaminu Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie”
- Zarządzeniu Nr 52/2012 Rektora AWF z dnia 3 grudnia 2012 roku Rektora Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie z dnia 3 grudnia 2012 roku w sprawie powołania Uczelnianego Zespołu do spraw Jakości Kształcenia oraz Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia
- Uchwale Senatu AWF Nr 41/X/2013 z dnia 24 października 2013 roku w sprawie Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
- Uchwale Senatu AWF Nr 70/XII/2019 z dnia 19 grudnia 2019 roku w sprawie Opisu Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
W ramach USZJK szczególne znaczenie przypisano elementom, które przyczyniają się do podniesienia ogólnej jakości kształcenia. Elementów takich wyróżniono dwanaście:
- Monitorowanie i doskonalenie programów kształcenia
- Weryfikacja zakładanych efektów kształcenia
- Ocena dostępności informacji na temat kształcenia
- Monitorowanie kwalifikacji nauczycieli akademickich i badanie warunków ich rozwoju
- Ocena jakości prowadzonych zajęć dydaktycznych
- Monitorowanie warunków kształcenia
- Ocena mobilności studentów
- Badanie absolwentów Uczelni
- Ocena aktywności naukowo-badawczej jednostki
- Ocena funkcjonowania Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości
- Zapobieganie zjawiskom nieprawidłowym (patologicznym)
- Procedury wdrażania planów naprawczych
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AWF określa:
- cele Systemu (stałe monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia, w tym rozwój kultury jakości kształcenia, tworzenie jednoznacznych procedur oceny metod i warunków kształcenia, zwiększenie mobilności studentów, podniesienie rangi pracy dydaktycznej, informowanie społeczeństwa);
- obszary działań w ramach Systemu (doskonalenie jakości kształcenia, ocena procesu kształcenia, ocena warunków kształcenia, ocena skuteczności Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia);
- strukturę Systemu na poziomie Uczelni (Rektor, Prorektor ds. Studenckich, Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia, Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia), i wydziałów (Dziekani Wydziałów, Przewodniczący Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia, Wydziałowe Komisje ds. Jakości Kształcenia);
- instrumenty służące realizacji Systemu (ankiety i hospitacje, kursy, szkolenia i seminaria, programy wspierające studentów, informacje o ofercie dydaktycznej i programach kształcenia).
Podstawę oceny skuteczności Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia stanowią roczne raporty samooceny zatwierdzane na posiedzeniu Rad Wydziałów, a następnie przedkładane Prorektorowi ds. Studenckich i Pełnomocnikowi Rektora ds. Jakości Kształcenia.
Sprawozdania z działania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia: